De 17 belangrijkste SEO trends 2021

Wat blijft en wat verandert in 2021 op het gebied van SEO?

Google is bezig met ingrijpende veranderingen. Maar wat blijft en wat gaat er nu veranderen? Je investeert in je website, extra links en content, je denkt dus dat je alles goed doet. Maar je website wil maar niet ranken. Of je website is aan het dalen in de zoekresultaten van Google en je weet niet wat je moet doen om dit te veranderen. Wat is er veranderd en wat kan je doem om te domineren in Google?

SEO  is niet meer te beïnvloeden met een combinatie van trucjes die je kunt toepassen. Zoekmachines zijn veel minder afhankelijk van on page SEO-factoren en links die bepalen of een pagina hoog rankt door Machine Learning en kunstmatige intelligentie.

Welke SEO-strategieën werken nog wel? Hoe zorg je er wel voor dat je een hoge positie behaald in Google? Dit ga je ontdekken door het lezen van deze 17 SEO-trends voor 2021.

Trend 1: Richt je op de zoekintentie

De zoekintentie en gebruikersintentie zijn de voornaamste onderwerpen van 2021. Bedenk wat de achterliggende vraag is van een zoekopdracht. Welke websites geven je het beste antwoord op deze vraag, welke website is het gemakkelijkst te gebruiken en welke website is het betrouwbaarst? Google begrijpt deze vragen steeds beter en is in staat deze factoren te gebruiken en toe te passen om de beste websites bovenaan in de zoekresultaten te plaatsen.

Trend 2: Google Web Vitals als belangrijke ranking factor

Om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten zo goed mogelijk aansluiten bij jouw zoekintentie blijft Google zijn algoritme continu bijstellen. Google heeft met Core Web Vitals 3 nieuwe metrieke geïntroduceerd die iets over de gebruiksvriendelijkheid van je website zeggen. Deze metrieke zijn FID, LCP EN CLS.

  1. FID (First Input Delay) meet de tijd waarbinnen je website reageert op een klik.
  2. LCP (Largest Contentful Paint) Meet hoe snel de pagina’s van je website laden
  3. CLS (Cumulative Layout Shift)

Vanaf mei 2021 worden de Core Web Vitals een belangrijke rankingfactor.

Trend 3: Mobile First Webdesign

Google is in juni 2019 overgestapt naar mobile first indexing. Dit omdat de meerderheid van de zoekopdrachten via een mobiel apparaat plaatsvindt. De desktop versie van je website wordt niet meer gebruikt om je website te indexeren. Google zal steeds meer gebruik gaan maken van de mobiele versie. De mobiele versie is dus leidend voor de Google Index in 2021.

Het design en de UX moeten zo ontworpen worden dat ze geschikt voor mobiel gebruik. Het is dus niet meer voldoende dat de pagina zich aanpast aan het formaat van het apparaat.

Bij het bouwen van je website moet de mobiele versie leidend zijn, niet de desktop versie.

Eerstvolgende training
SEO en Copywriting

3-daagse training

Donderdag 23 september en 7 en 21 oktober 2021

d'n Office, Uden

Z

Totaal 1489,61 (excl. BTW) 3-dagen training

Inclusief studiemateriaal

Inclusief drinken en heerlijke Brabantse lunch

Locatie Uden (N.Br)

Certificaat van deelname

Trend 4: Ranking factor

Als het om de individuele gezondheid of financiën gaat is het de bedoeling dat het Google algoritme resultaten toont die berusten op Expertise, Authority en Trustworthyness (EAT).
Sinds augustus 2018 betreft bijna elke Google Update een verbetering van dit algoritme.

Alleen de websites met een hoge betrouwbaarheid en kwaliteit behouden hun rankings. Alleen bedrijven die op langere termijn werken aan goede en actuele content en het verbeteren van hun reputatie zullen hun rankings behouden. Websites die dit niet doen zullen beetje bij beetje gaan afglijden.

Trend 5: De knowledge graph

Google is niet meer dan een vraag- en antwoordmachine. Omdat Google dit goed doet, blijven wij de machine gebruiken.

Trend 6: Long term content loont

Pagina’s die hoog ranken, beschikken over veel content. Sinds enkele jaren zijn er meestal 1300-2000 woorden nodig om te ranken, terwijl dit er vroeger maar 300 waren. In 2021 wordt het schrijven van long form content daarom nog eens extra aantrekkelijk. Google gaat namelijk passages van pagina’s in de zoekresultaten tonen, in plaats van alleen pagina’s. Naar verwachting heeft dit impact op 7% van de zoekresultaten. Het is dus niet geheel onbelangrijk.

Trend 7: Geen straffen meer van Google

Het rapporteren van webspams is nog steeds mogelijk. En je kan in Google Search Console ook nog steeds controleren of er sprake is van handmatige acties. Maar in de praktijk gebeurt dit nog maar zelden. Het internet is te groot en het algoritme is te goed geworden.

Om de kwaliteit van de zoekresultaten te controleren, zijn er wereldwijd duizenden quality raters aan het werk. Deze input wordt vooral gebruikt om het algoritme in zijn geheel te verbeteren. Totdat de quality raters overbodig zijn, zal het algoritme worden bijgeschaafd. Het Google Algoritme zal hierna blijven leren met behulp van Machine Learning.

Trend 8: Longtail Keywords

Longtail keywords worden steeds belangrijker voor content optimalisatie. Door deze keywords kan de zoekintentie beter worden afgeleid en wordt de concurrentie op enkelvoudige zoekwoorden minder groot. Daarnaast zijn de zoekopdrachten via Voice search veel uitgebreider.

Trend 9: Klikaandeel Google Ads en Google Shopping

Als je iets in Google zoekt, zal het je niet verbazen dat het klikaandeel van advertenties in Google toeneemt. Advertenties bestrijken een groter deel van de eerste pagina en de algoritmes weten onze aandacht steeds beter te trekken en te behouden. En dat gaat ten koste van de organische kliks die gratis zijn.

Je zou kunnen denken dat dit slecht nieuws is voor SEO. Echter is dit niet helemaal het geval. De algoritmes en concurrentie zorgen er namelijk voor dat de klikprijzen ontzettend hard stijgen. Daardoor verbetert het rendement op SEO en daalt het rendement op betaalde kliks. Sinds oktober 2020 is het nu ook mogelijk om gratis zichtbaar te zijn in Google Shopping. Het is mogelijk dat de aandacht verschuift van SEO naar de customer journey fase waarbij mensen vooral op zoek gaan naar reviews en productinformatie. De concurrentie is daar minder en met remarketing (via Google Ads) is de klant vaak tot conversie te bewegen.

Trend 10: Verandering van de SERP

De SERP (Search Engine Search Page) is de pagina met zoekresultaten. Deze pagina verandert in een snel tempo. Daarbij is het doel van Google om beter aan te sluiten bij de zoekopdrachten van de gebruiker. De eerste pagina In Google bestond vroeger nog uit 10 websites waarvan de URL, titel en metabeschrijving werden getoond, deze ziet er in 2021 heel anders uit.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het tonen van afbeeldingen, video’s, Google Maps, antwoorden, forums, samenvattingen en FAQ’s, prijzen, reviews en andere mogelijk relevante links. Ook neemt het percentage zero kliks in de zoekresultaten toe. De gebruiker hoeft voor een antwoord op zijn vraag steeds minder door te klikken naar een website. Maar is dit nou Goed of Slecht voor het SEO resultaat van je website? Dit is niet het geval voor je online zichtbaarheid en betrouwbaarheid. Maar deze ontwikkeling kan wel nadelig zijn voor je bezoekersvolume.

Trend 11: Belang van Domein Autoriteit vermindert

Elke zelf-respecterende SEO tool heeft zijn eigen metriek ontwikkelt voor het publiceren van de Pagerank. Google zelf doet dit namelijk niet meer. Websites met een hoge autoriteit kunnen ook hogere prijzen vragen voor een backlink of een artikel. Echter zijn deze scores makkelijk te manipuleren en dat gebeurt dan ook vaak. Dit heeft als gevolg gehad dat de waarde van deze metrieke gigantisch is gedaald.

Trend 12: Belangrijker dan ooit: Lokale SEO

46% van de zoekopdrachten in Google zijn lokaal gericht. Zijn er afwijkende openingstijden, is de winkel open, zijn er bezorg- of afhaalmogelijkheden? Shop local is een oproep die nu tijdens de lock-down meer dan ooit gebruikt en opgevolgd wordt. De Google maps resultaten verschijnen dan ook in steeds meer resultaten.

Dus in jouw SEO strategie voor 2021 moet lokale SEO een voorname rol gaan spelen. Als je hier niet genoeg aandacht aan besteed, ben je lokaal niet zichtbaar en loop je potentiële omzet mis.

logo SEOPress

SEOPress is een simpele, snelle en krachtige SEO-plugin om het verkeer op je WordPress-site te verbeteren. Betere SEO voor hogere conversies! De meest betaalbare freemium-plugin op de markt

Trend 13: Kunstmatige intelligentie

Google gebruikt kunstmatige intelligentie om de zoekresultaten te verbeteren, bedrijven gebruiken AI om hun website te verbeteren. Zo zijn er bijvoorbeeld tools die het schijven van vooral productbeschrijvingen uit handen nemen. Maar ook complexere teksten zoals scrips of romans kunnen automatisch worden geschreven.

De verwachting is dat AI ingezet zal worden voor steeds meer taken. Maar heel snel zal dit vooral gelden voor eenvoudige teksten als metatags, productbeschrijvingen en andere SEO klussen.

Trend 14: Meten van gedrag en betrokkenheid

De introductie van Google Analytics 4 (GA4) geeft je inzicht in de belangrijke factoren die de toegevoegde waarde van jouw website bepalen. De nieuwe Google Analytics tool focust vooral op het gedrag van de gebruiker in plaats van op het aantal bezoekers en paginaweergaven. In hoeverre slaag jij erin om bezoekers terug te laten komen?

Deze nieuwe statistieken zeggen dus meer over de ervaring van de gebruiker op jouw website dan de oude statistieken doen. Je kunt beter op de zoekintentie aansluiten door te sturen op de gebruikservaring in plaats van aantallen.

Trend 15: Opkomst Predictive Search

Je zult vast wel gemerkt hebben dat Google met steeds zinvollere suggesties komt als je naar iets zoekt. Dit komt door de lancering van Google Discover in 2017, hierbij is vooral ingezet op het voorspellen van wat je zoekt. Deze voorspellende kracht heeft ook in het nieuwe Analytics een belangrijke rol gekregen.

Google wordt een meer persoonlijke zoekmachine door gebruik te maken van je locatie, interesses, zoekgeschiedenis en demografische informatie. Hiermee bepaald Google wat interessant is voor jou. De zoekresultaten dus meer van persoon tot persoon verschillen.

Ook wil Google minder afhankelijk gaan worden van trackingcookies. Google zal gebruik gaan maken van predictive search om adverteerders toch goed van dienst te kunnen zijn.

Trend 16: Holistische SEO

Holistisch staat voor één geheel, alles staat met elkaar in verbinding en moet kloppen. Deze benadering van SEO is sterk in opkomst. Het is niet meer genoeg om te excelleren in één aspect van SEO. Content, techniek, online aanwezigheid, autoriteit, alles hangt samen met elkaar. De zogenaamde trucjes zullen niet meer werken op lange termijn. Als er op de rest van je pagina’s fouten staan, heeft het geen zin om één pagina helemaal te optimaliseren. Verwacht niet als een expert gezien te worden als je nog nooit aan een (online) discussie hebt deelgenomen of over een onderwerp hebt geschreven.

Mensen haken al snel af als het laden van je website te lang duurt. Hierdoor wordt jouw content waar je zo hard aan gewerkt hebt, niet gelezen. Holistische SEO vraagt dus om een geheel nieuwe kijk op je bestaande techniek, content en website in zijn geheel. Een vernieuwde strategie dus.

Trend 17: geen verbetering zonder strategie

Na de laatste Google Core Algoritme Update in december 2020 was het opvallend stil. Updates gaan namelijk langer over één enkele ranking branche of factor. Dus blijft het stil, want wat kan je doen? Updates zijn er dus vooral om het algoritme steeds verder te verbeteren.

De verbeteringen zorgen ervoor dat Google beter begrijpt wat jij zoekt als je iets intypt in Google, of waardoor het content beter kan begrijpen en kan matchen aan de zoekopdracht.

In 2021 is het tijd voor een duurzame en holistische SEO strategie.

Contact en Advies

Rob van Berkel

Trainer|Spreker|Adviseur