Conversie tracking

Conversie tracking

Advertenties die achteraf niet worden geanalyseerd kunnen kosten bevatten, die ergens anders beter ingezet hadden kunnen worden. Door het meten van alle online marketing activiteiten kun je dit voorkomen. Het principe dat hiervoor wordt gebruikt heet conversie tracking.

Conversie tracking

Conversie tracking

Wat conversie tracking inhoudt

Conversie staat gelijk aan een waardevolle actie op jouw website. Tracking staat in dit geval voor het bijhouden van diverse conversies. Hier kan van alles onder vallen, bijvoorbeeld als een bezoeker zicht aanmeldt voor jou nieuwsbrief of een product aanschaft in de webshop. Dit wordt in marketing termen ook e-commerce tracking genoemd. Kleinere conversies, zoals het klikken op een knop die in het leven is geroepen voor een call-to-action, draagt weer bij aan grotere doelen.

Wat conversie tracking inhoudt

Data inzicht creëren

Om informatie te verkrijgen dien je de conversie te meten. Dit doe je door tracking code in te schakelen in combinatie met programma’s die de inzichten weergeven. Google heeft hiervoor Google Analytics in het leven geroepen. Hiermee meet je exact de effectiviteit van advertenties.

Voordelen van conversie tracking

  • Inzicht in je ROI, rendement op investering
  • Inzicht krijgen in meeste waardevolle zoekwoorden en advertenties
  • Creëren van juiste content