De zoekintentie

Wat is het en hoe pas je het toe?

Zoekintentie als basis van je SEO strategie

Als je pagina’s niet ranken, is de kans groot dat je niet voldoet aan de zoekintentie van de gebruiker. Het ligt namelijk niet aan een woordje of linkje minder.

Het belangrijk dat je de waarom van de zoekopdrachten in Google beter gaat begrijpen. Als je begrijpt waarom een zoekopdracht wordt ingetypt, weet je ook welke content je op je website kunt plaatsen die hierop aansluit.

Doe even een stapje terug en vergeet wat je hebt gelezen over SEO. Vraag jezelf af: wat is de zoekintentie nu precies? En hoe kan ik hier mijn content op aanpassen zodat het beter aansluit bij de zoekintentie? Hieronder volgt eerst een uitleg over zoekintentie, daarna vertel ik je hoe je jouw content aanpast.

zoekintentie

Zoekintentie, wat is het?

Zoals hierboven al benoemd is, is de zoekintentie het waarom van een zoekopdracht. Meestal hoef je niet verder te zoeken als de content optimaal aansluit bij de zoekintentie. Hoe beter de content aansluit bij de zoekintentie, hoe hoger in het zoekresultaat.

Als je naar een winterjas zoekt, toont Google de webshops die winterjassen verkoopt. Wil je weten wat de hoofdstad is van Italië, dan laat Google als eerst Wikipedia zien. En zoek je naar een glazenwasser, dan geeft Google je een overzicht van glazenwasserijen in de buurt. Google begrijpt dus erg goed wat onze zoekintentie is.

Google wil natuurlijk marktleider blijven als het gaat om zoekmachines, daarom moet het als beste voldoen aan de zoekintentie van de gebruiker. Alle Google updates zijn hierop gericht. Dit vormt eigenlijk ook de basis van Google zoals je ook kunt zien aan de missie van Google: alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.

Kunstmatige intelligentie en Google

Google maakte vroeger vooral gebruik van zoekwoorden, woorddichtheid, links en metabeschrijvingen. Kort samengevat: woorden tellen. Google begrijpt de zoekopdracht nu beter door kunstmatige intelligentie zoals Bert, Rankbrain en Smith. Door deze tools weet Google ook beter de juiste informatie te matchen aan de zoekintentie.

zoekintentie belangrijkst voor SEO

Je voldoet aan de zoekintentie van de gebruiker, als je precies de juiste informatie geeft waar ze naar op zoek zijn en op een manier die ze als prettig ervaren. Je hebt bijvoorbeeld wel de juiste informatie op je website staan, maar hij laadt erg traag dan is dat natuurlijk niet erg prettig. Is je website snel, maar sluit de informatie niet aan bij de vraag van de gebruiker, dan sluit je website niet aan bij de zoekintentie.

Om succesvol te zijn moet de zoekintentie de basis vormen van alle content op je website. Links en andere SEO tools zijn nog steeds belangrijk, maar als jouw content niet aansluit bij de zoekintentie, dan is de kans erg klein dat je op nummer 1 kunt ranken.

Eerstvolgende training
SEO en Copywriting

3-daagse training

Donderdag 23 september en 7 en 21 oktober 2021

d'n Office, Uden

Z

Totaal 1489,61 (excl. BTW) 3-dagen training

Inclusief studiemateriaal

Inclusief drinken en heerlijke Brabantse lunch

Locatie Uden (N.Br)

Certificaat van deelname

4 soorten zoekintenties

  1. Informerende zoekintentie
  2. Navigerende zoekintentie
  3. Commerciële zoekintentie
  4. Transactionele zoekintentie

1. Informerende zoekintentie

Bij deze zoekintentie is de gebruiker op zoek naar informatie. Bijvoorbeeld: “Hoe maak ik een facebook bedrijfspagina aan”? of “Hoe maak ik een Instagram shop aan”?

2. Navigerende zoekintentie

De bedoeling van de zoekintentie is om bedrijven en diensten in de buurt of een bepaalde plaats te vinden. Bijvoorbeeld “internet marketing Eindhoven”, of “adres flowon”.

3. Commerciële zoekintentie

Deze zoekintentie bestaat uit zoekopdrachten die de gebruiker intypt om ergens een betere beslissing over te kunnen nemen. Bijvoorbeeld “beste tennisschoenen” of “goedkoopste laptop”. En vooral de zoekopdrachten die vlak voor een aankoop worden gedaan zoals reviews over het bedrijf of product.

4. Transactionele zoekintentie

Bij deze zoekintentie staat de gebruiker op het punt een aankoop te doen. Bijvoorbeeld “links kopen”, “douche online bestellen” of “social media posts laten schrijven”.

Hoe herken je de zoekintentie?

Je kunt de zoekintentie meestal uit de zoekwoorden halen. Dat in combinatie met de belangrijkste zoekterm. Stel je woon in Eindhoven en je wilt een aanbouw, dan wordt de zoekintentie vastgesteld met de volgende zoekopdrachten:

  • Informerend
    – Wat zijn de kosten van een aanbouw
    – Aanbouw aan huis
    – Hoe maak je een aanbouw 
  • Navigerend
    – Aannemer Eindhoven
    – Bouwbedrijf Eindhoven
    – Bouwbedrijven in Eindhoven
  • Commercieel
    – Reviews + naam van het bedrijf
  • Transactioneel
    – Aannemer gezocht
    –  Offerte aanbouw

Zoekintentie vs zoekvolume en prijs per klik

Informerende zoekintenties hebben een hoog volume waardoor ze niet zo veel kosten als je daarop adverteert in Google. Alleen is de conversie (kopen, contact, etc) relatief laag. Dit komt omdat de gebruiker nog in de ‘awareness fase’ van de customer journey zit. Deze persoon is zich alleen nog maar aan het oriënteren. 

Transactionele en navigerende zoekopdrachten hebben een veel hogere klikprijs, maar ook een veel lager zoekvolume in Google Ads. De conversie is een stuk hoger dan bij informerende zoekopdrachten. Dit wordt weergegeven in onderstaande grafiek. 

We gaan verder met het voorbeeld van het bouwbedrijf in Eindhoven. Dit bedrijf zou willen adverteren in Google Ads, hiervoor gelden de volgende cijfers.

Customer journey en zoekintentie

Alhoewel een informerende zoekintentie in de meeste gevallen niet rendabel is om op te adverteren, geldt dat niet voor SEO. SEO is namelijk erg geschikt voor het in beeld brengen van je bedrijf bij je potentiële klant aan het begin van de customer journey. Je komt eerder in beeld bij de doelgroep door uitgebreid je doelgroep te informeren over je producten en diensten, dit levert je ook meer website bezoekers op. Het kan zijn dat de conversie niet zo hoog is, maar er zijn veel verschillende mogelijkheden om de websitebezoekers alsnog aan te zetten tot conversie.

Dit geldt ook voor plaatspagina’s voor een lokaal bedrijf en categoriepagina’s van een webshop voor zoekopdrachten met een navigerende intentie. Gezien de hoge concurrentie kan het moeilijk zijn om hoog te ranken op een hoofdcategorie zoals “sneakers”. Maak het eenvoudiger door te ranken op “Blauwe kindersneakers jongens”. Dit geldt ook voor lokale bedrijven. Het is erg moeilijk om landelijk hoog te ranken op “glazenwasser” maar het wordt al makkelijker om te ranken op “glazenwasser Eindhoven”. SEO levert ook veel rendement op voor navigerende zoekopdrachten.

Vervolgens stelt remarketing je in staat gerichte advertenties te laten zien aan iedereen die je website in eerdere fases bezocht hebben en ‘transactioneel zoeken’. Vaak zijn advertentiekliks goedkoper bij advertenties die gericht zijn op personen die je website eerder hebben bezocht. Vaak is de conversie ook hoger, want jouw bedrijf is al eerder in beeld geweest bij de doelgroep.

Inspelen op zoekintenties met de juiste content

Google zoekresultaten zijn een goede bron van informatie om vast te kunnen stellen wat de verwachte content is bij zoekopdrachten. Zoek bijvoorbeeld naar “Waarvoor gebruik je een kruiskopschroevendraaier” en de zoekresultaten bevatten vooral blogs met informatie en foto’s. Zoek je op “beste kruiskopschroevendraaier” dan krijg je vooral websites met lijstjes als resultaten. Zoek je naar “kruiskopschroevendraaien kopen” dan zie je winkels in de buurt en webshops. Dit zijn commerciële, informerende, transactionele en navigerende zoekopdrachten.

Als je probeert om met een informatief blog hoog te ranken op “kruiskopschroevendraaier kopen” dan lukt dit niet. Hetzelfde geldt voor het ranken met een productpagina op “wat is een kruiskopschroevendraaier”, dat lukt ook niet. Is het jouw doel om tijdens de hele customer journey in beeld te blijven bij potentiële klanten en hoog te ranken, dan zal je dus per zoekintentie moeten investeren in:

  • Goed gestructureerde en gebruiksvriendelijke categoriepagina’s
  • Informatieve blogs
  • Duidelijke productpagina’s met snelle check-out
  • Beoordelingen en reviews

Met de volgende 3 manieren kom je erachter wat mensen verwachten als ze iets zoeken in Google.

logo SEOPress

SEOPress is een simpele, snelle en krachtige SEO-plugin om het verkeer op je WordPress-site te verbeteren. Betere SEO voor hogere conversies! De meest betaalbare freemium-plugin op de markt

Beter aansluiten bij de zoekintentie via deze 3 manieren

Om te achterhalen wat mensen precies zoeken is het zoekresultaat zelf in Google de beste bron. Google de gewenste zoekterm waarop je wilt ranken en onderstaande zoekresultaten geven je alle inzichten die je nodig hebt. Rich Snippets

  1. Rich Snippets verschijnen steeds vaker in Google. Het zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van de betreffende pagina. Voorbeelden zijn “vaak gestelde vragen” (mensen vragen ook) en samenvattingen. Op de afbeelding hieronder worden een samenvatting met daar onder de veel gestelde vragen weergegeven. Probeer dus om met jouw content antwoord te geven op de vragen die mensen in jouw branche stellen.
  1. Google suggesties
    Googe suggesties helpen je met het vinden van de juiste content, zodat je hier zelf niet veel moeite voor hoeft te doen. Terwijl je typt genereert Google deze suggesties. De suggesties zijn gebasseerd op basis van jouw historische zoekgedrag. Deze suggesties vormen daarom een perfecte bron van informatie.
  1. De eerste 3 zoekresultaten
    Je mag aannemen dat de eerste drie resultaten in Google het beste aansluiten bij de zoekintentie. Je weet dus welke content wordt verwacht als je deze analyseert. Video, afbeeldingen, stappenplannen, producten, lijstjes, etc. maar ook op welke zoekwoorden de pagina verder rankt.

Zoek je bijvoorbeeld op “search intent” dan wordt het blog “What is search intent” als eerst getoond. Hetzelfde blog rankt met nog eens 216 verschillende zoektermen in Google. Deze zoektermen geven je dus voldoende input om te achterhalen wat de zoekintentie van de gebruiker is en waar ze naar opzoek zijn.

Contact en Advies

Rob van Berkel

Trainer|Spreker|Adviseur