SEO en copywriting
de basis

De basis over het schrijven van een ijzersterke SEO-tekst

SEO en copywriting training nergens voor nodig? In de praktijk lijkt dat tóch wat anders te zijn. De kunst van SEO copywriting wordt namelijk nog wel eens onderschat. En dat is niet geheel vreemd, want SEO copywriting is écht een vak apart.

Een goede tekstschrijver beschikt over de finesse om een aansprekende en doelgerichte tekst te schrijven, waarbij rekening wordt gehouden met de optimale dichtheid in keywords en daarmee met SEO.

Maar wat betekent SEO eigenlijk? En hoe combineer je SEO met copywriting? In dit artikel lees je de basis met betrekking tot het schrijven van een ijzersterke SEO-tekst.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. In de Nederlandse taal spreken we dan van zoekmachine optimalisatie. In de basis gaat SEO over het zodanig optimaliseren van websites en teksten, dat deze zo hoog mogelijk scoren in de zoekmachines. Want zeg nou eerlijk: wat is de laatste keer dat je iets hebt opgezocht door een paar willekeurige websitenamen in te typen? Waarschijnlijk heb je dit nooit gedaan. En dat is niet vreemd. Feit is nou eenmaal dat wanneer mensen iets zoeken, ze direct grijpen naar zoekmachines als Google. Dit biedt gemak en daarnaast vertrouwen we Google blind op het vinden van de beste zoekresultaten.

Maar wat betekent SEO voor de praktijk? In de praktijk houdt SEO in dat je tussen die beste zoekresultaten wil staan. Dit doe je door Google ervan te overtuigen dat precies jij als beste antwoord kan geven op de zoekintenties van de gebruiker. Klinkt best makkelijk, maar er zit meer achter dan je wellicht in eerste instantie zou denken. Zo zweren marketeers die goed willen zijn in SEO niet voor niks bij een SEO training voor marketeers, net zoals communicatie professionals die zweren bij een gedegen SEO training voor communicatie professionals. Het is voor een beginner gewoon niet heel makkelijk om snel goed te worden in SEO

SEO gaat verder dan copywriting

Wanneer je wil gaan voor een ijzersterke tekst die goed scoort op Google, zal je een tekst moeten schrijven die niet alleen lekker leest, maar die ook de nodige keywords kent. In die zin is SEO copywriting heel wat anders dan slechts copywriting. Maar dan schrijf je toch gewoon wat keywords in de tekst? Zo werkt het helaas niet. Een goede SEO copywriter houdt rekening met veel factoren.

Maar wat maakt dat SEO en copywriting zo een goede combinatie vormen? Het gaat om het volgende. Wanneer je een product of een dienst verkoopt, is het uiteraard belangrijk dat je kwaliteit levert over het product of de dienst. Maar wie weet in eerste instantie dat jij iets aanbiedt? Er zijn veel mensen die iets geniaals aanbieden, maar die niet de sales genereren die ze verdienen. Dit is een perfect voorbeeld van waar SEO copywriting uitkomst kan bieden. Door het schrijven van goede teksten met een gezond gehalte aan SEO, zullen mensen je producten of diensten op Google kunnen ontdekken. Wanneer je alleen aan copywriting doet – zonder SEO – zal je deze mensen naar waarschijnlijkheid nooit bereiken.

Op een rijtje

Begrijp je het nog? Simpel gezegd werkt het als volgt:

  • Wat is SEO? SEO is het optimaliseren van een internetpagina, om zo hoog mogelijk te scoren in Google.
  • Wat is SEO copywriting? Een combinatie tussen SEO en copywriting. Het schrijven van wervende en sturende teksten die daarnaast ook nog eens hoog in Google komen.

Gefeliciteerd, je hebt een 10. Als het gaat om het theoretische aspect althans. Het in de praktijk brengen van SEO copywriting is namelijk een stuk lastiger. Als je op serieuze getalen op het gebied van traffic wil komen, zal je het vak echt onder de knie moeten krijgen. En dat gaat je – althans zonder een SEO en copywriting training – niet lukken binnen een dag of een week. Wel, kunnen een aantal handige tips gegeven worden. Deze vind je dan ook hieronder.

SEO copywriting tips

1. Begin met de zoekwoorden

Zomaar beginnen met het schrijven van een tekst zal je positie op Google niet veel goed doen. Ook al is het belangrijk dat je een inhoudelijk sterke tekst schrijft; je dient een scherp oog te houden op je zoekwoorden. Hoe je weet welke zoekwoorden je moet gebruiken? Door het doen van een zoekwoordenonderzoek. Hiervoor bestaan verschillende tools voor professionals. Ook een simpele tool als die van Google Ads is echter een prima begin. Het is zonde van je tijd om teksten te schrijven over onderwerpen waar amper op gezocht wordt.

2. Onderschat het belang van een goede tekst niet

Iedereen kent ze wel: typische teksten waarvan je ziet dat ze puur en alleen zijn geschreven om bepaalde zoekwoorden zo vaak mogelijk te vermelden. Dit gaat echter sterk ten koste van de kwaliteit van de tekst in zijn geheel. Zoekwoorden vermelden is geen sport, maar het schrijven van een goede tekst wel. Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Geef zo goed mogelijk antwoord op zoekintenties en schrijf een tekst die taalkundig correct is

Eerstvolgende training
SEO en Copywriting

3-daagse training

Donderdag 9, 23 september en 7 oktober 2021

d'n Office, Uden

Z

Totaal 1489,61 (excl. BTW) 3-dagen training

Inclusief studiemateriaal

Inclusief drinken en heerlijke Brabantse lunch

Locatie Uden (N.Br)

Certificaat van deelname

3. Schrijf unieke content

Het internet staat vol met content. Je zult begrijpen dat het geen succes gaat worden wanneer je precies hetzelfde schrijft als honderden andere (grotere) websites. Daarnaast is iets wat je helemaal wil vermijden, het schaamteloos kopiëren van andermans content. Google zal dit snel doorhebben, met als gevolg een lage ranking voor je website of zelfs een complete penalty (!). Voorkom dit door simpelweg unieke content te leveren. Wees onderscheidend en de rest komt vanzelf.

4. Optimaliseer je pagina’s

In de gemiddelde SEO training voor communicatie professionals, zal aan bod komen dat het schrijven van een goede tekst an sich niet genoeg is voor een mooie positie in Google. Je dient namelijk rekening te houden met een goede (HTML) opbouw van je website en teksten. Hieromtrent een aantal nuttige tips:

  • Maak gebruik van verschillende koppen. Zorg dat de H1 kop minimaal en maximaal één keer voorkomt. H2 t/m H6 koppen kun je vaker gebruiken. Ga niet verder dan H6.
  • Zet zoekwoorden in koppen. Koppen vallen op, ook voor Google. Dit geldt helemaal voor de H1 kop. Maak hier gebruik van, door de belangrijkste zoekwoorden in de koppen te verwerken. Dit is ook prettig voor de lezer.
  • Hanteer duidelijke HTML. Het gaat dan met name over het plaatsen van alinea’s in paragraph tags, zodat Google kan zien dat er daadwerkelijke tekst is te vinden op de pagina.
  • Maak het de scannende lezer gemakkelijk. Veel lezers scannen alvorens ze integraal lezen. Maak gebruik van dikgedrukte woorden en/of zinnen en maak af en toe een opsomming.
  • Maak altijd gebruik van een relevante alt-text bij plaatjes. Ook de alt-text wordt door Google meegenomen in de ranking.

5. Investeer in kennis

Wil je een ster worden in SEO? Overweeg het dan om een SEO training voor marketeers of een SEO training voor communicatieprofessionals aan te schaffen. Investeren in jezelf en in je website is nooit een slecht idee. Aan het einde van de dag leer je een nieuwe skill die (heel) handig kan zijn bij het opzetten van verschillende projectjes. Een gedegen beheersing van SEO copywriting kan een site in potentie maken of breken

Data

Di. 11, 25 mei en 8 juni 2021

Tijd: 09:30 – 16:30 uur

d'n Office, Uden

Vodafone Ziggo logo
anwb logo
ADO Den Haag logo
Almere city marketing logo
Expert logo
KPN logo

Contact en Advies

Rob van Berkel

Trainer|Spreker|Adviseur