Succes in SEO?
Volg deze SEO-checklist 2021

Een complete SEO-checklist

Als je goed gevonden wil worden op het internet, is het belangrijk dat je pagina’s en teksten zo goed mogelijk zijn geoptimaliseerd op het gebied van SEO. Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan, er komt immers veel bij kijken. Zie je door de bomen het bos niet meer of ben je op zoek naar structuur? Hieronder vind je een complete SEO-checklist!

Basisinstellingen

Zoekmachineoptimalisatie begint bij een aantal basisinstellingen. Wanneer het fundament eenmaal ligt en stabiel is, kun je verder uitbreiden door je specifiek te richten op bepaalde aspecten van SEO. Veel mensen maken de fout om direct te beginnen met deze specifieke aspecten en het fundament achterwege te laten. Dit komt je positie in zoekmachines zeker niet ten goede!

1. Stel Google Search Console en Google Analytics in

Hoger ranken in Google, begint bij Google zelf! Alvorens je daadwerkelijk kunt beginnen met SEO-optimalisatie, is het raadzaam om Google Search Console (GSC) en Google Analytics in te stellen. Eerstgenoemde zal je helpen met het vinden van SEO problemen en biedt je inzicht in je populairste pagina’s. Google Analytics sluit hierop aan door inzicht te bieden in het gedrag van bezoekers.

Meer weten over beide toepassingen? Yellowlab schreef er een inzichtelijk artikel over.

2. Installeer een SEO plug-in

Zonder een goede SEO plug-in, maak je het jezelf veel te moeilijk. Een SEO plug-in zal voortdurend aangeven op welke punten je site verbeterd kan worden en hoe je dit doet. Een voorbeeld van een erg goede SEO-plug-in is de populaire plug-in SEOpress. Deze is gemakkelijk in het gebruik en biedt relevante inzichten.

3. Zorg voor een sitemap

Een sitemap is een soort inhoudsopgave van je website. Op het gebied van SEO is met name een XML-sitemap relevant. Zoekmachines zullen deze namelijk gebruiken om je website beter te begrijpen en te doorgronden. Seo dergelijke sitemap kun je vaak gemakkelijk creëren met een plug-in – zoals SEOpress. Vergeet niet om je sitemap in te dienen bij Google. Dit doe je in de Google Search Console.

4. Zorg voor een robots.txt bestand

Niet elke pagina op je website zal relevant zijn. Zo wil je bijvoorbeeld niet dat de pagina ‘bedankt voor je bestelling’ in Google verschijnt. Om dergelijke pagina’s uit te sluiten, dien je zoekmachines aanwijzingen te geven. Dit doe je middels een robots.txt bestand. Wil je hier meer over te weten komen? Google Search Central schreef er een artikel over.

Zoekwoorden(onderzoek)

Zoekwoorden zijn het scharnierpunt van een goede SEO-strategie. Het zijn uiteindelijk de zoekwoorden die voor een groot deel bepalen of en hoe hoog je in Google terecht komt. Een aantal aspecten omtrent zoekwoordenonderzoek mogen dan ook niet ontbreken in deze SEO-checklist 2021.

5. Gebruik zoekwoorden die je geld opleveren

Elk woord kan een zoekwoord zijn. Er is echter een verschil tussen zoekwoorden en zoekwoorden die je geld opleveren. Probeer je puur te focussen op de laatste. Het is namelijk zonde van je tijd om zoekwoorden te gebruiken waar je in potentie weinig aan hebt.

6. Analyseer de concurrent

Heb je een website gevonden die praktisch hetzelfde doet als jij of hoger rankt op Google? Neem eens een kijkje en analyseer hoe de concurrent het aanpakt. Welke zoekwoorden lijken de concurrent geld op te leveren? Kan jij misschien ook iets met deze zoekwoorden?

7. Gebruik long-tail zoekwoorden

Long-tail zoekwoorden, zijn zoekwoorden die bestaan uit 3 woorden tot een hele zin. Het zoekvolume op dergelijke long-tail zoekwoorden zal lager zijn, maar ze sluiten beter aan op concrete zoekopdrachten van gebruikers. Met long-tail zoekwoorden zal je hoger in Google komen als het gaat om gebruikers die iets specifiek zoeken. Maak hier gebruik van door long-tail keywords te zoeken en te gebruiken.

8. Doe aan keyword mapping en identificeer zoekintenties

Keyword mapping is het ordenen en toewijzen van specifieke zoekwoorden aan specifieke pagina’s. Zo voorkom je dat je eenzelfde keyword voor meerdere pagina’s gebruikt. Daarnaast zal een goede keyword mapping Google helpen om beter aan te sluiten op zoekintenties van gebruikers. Meer weten over hoe keyword mapping precies werkt? Link-assistant schreef er een inzichtelijk artikel over.

9. Begrijp keyword difficulty

Keyword difficulty gaat over hoe makkelijk of lastig een specifiek zoekwoord hoog in Google verschijnt. Er zijn verschillende factoren die meespelen, zoals domein en pagina autoriteit en de kwaliteit van je content. Als je de keyword difficulty wil beoordelen, zal je het bijvoorbeeld zelf eens kunnen Googelen. Analyseer vervolgens de pagina’s die hoog verschijnen. Op welke manier geven zij antwoord op zoekintenties en wat voor content bevatten de pagina’s? Door de keyword difficulty goed te analyseren, kan je straks doelgerichter content produceren.

Eerstvolgende training
SEO en Copywriting

3-daagse training

Donderdag 9, 23 september en 7 oktober 2021

d'n Office, Uden

Z

Totaal 1489,61 (excl. BTW) 3-dagen training

Inclusief studiemateriaal

Inclusief drinken en heerlijke Brabantse lunch

Locatie Uden (N.Br)

Certificaat van deelname

Technische aspecten

SEO kent ook een technische zijde. Dit technische aspect wordt nog wel eens onderschat. Het is van belang dat je website ook onder de motorkap perfect is geoptimaliseerd, zodat je straks hoog in de zoekresultaten komt.

10. HTTPS

Wanneer je een website online zet zal deze meestal standaard in HTTP online worden gezet. Er is echter nog een ander protocol, genaamd HTTPS. Deze is veiliger, minder goed te hacken en onthoudt minder data van bezoekers. Google maakt er geen geheim van dat ze veel waarde hechten aan veilige websites. Zorg er daarom zo snel mogelijk voor dat je website in HTTPS staat. Dit kan je doen door een SSL-certificaat af te nemen. Dit (online) certificaat zal de versleuteling tussen je browser en de website verzorgen. Een dergelijk certificaat kun je vaak instellen bij je hostingprovider.

11. Voorkom duplicate content

Dubbele content is een SEO-probleem dat relatief vaak optreedt. Het gaat om de situatie dat je identieke content aanbiedt onder meerdere URL’s. Heb je een pagina als dubbele content? Geen paniek. Een beetje duplicate content is niet erg. Het blijkt dat zelfs 30% van het internet bestaat uit dubbele content. Als je het echter kunt verwijderen, verwijder het dan. Zo help je Google een handje.

12. Los crawlfouten en broken links op

Wanneer je website crawlfouten bevat, zal deze minder goed scoren binnen de zoekmachines. Het gaat dan met name over niet werkende links of serverfouten. Wil je weten hoe het zit met eventuele crawlfouten op jouw website? De Google Webmastertool biedt je relevante inzichten. Je dient daarnaast goed te letten op de links op je website. Leiden ze tot 404-foutmeldingen? Dan is sprake van een broken link. Deze dien je te verwijderen voor de optimale SEO.

13. Maak je website zo snel mogelijk

Iedereen heeft een hekel aan langzame websites, toch? Google ook! Zorg ervoor dat je website zo snel mogelijk is. Dit doe je door bijvoorbeeld grote afbeeldingen en tekst te comprimeren. Dit kan je eventueel doen met een plug-in. Neem dit heel serieus. Volgens marketingplatform SEMrush is ruim 83% van de website te traag, met de nodige bestraffing vanuit Google van dien.

14. Maak je website mobielvriendelijk

Een groot deel van je (organische) traffic zal van mobiele gebruikers afkomen. Google weet dit net zo goed als jij. Zorg er dus voor dat je website mobielvriendelijk is en dat deze tevens op tablets goed in te zien is. Websites die zeer slecht functioneren op mobiele apparaten, zijn niet meer van deze tijd en zullen laag ranken. Je website dient responsive te zijn.

15. Denk aan je URL-structuur

Een URL kan een groot verschil maken op het gebied van SEO. Het is verstandig om zoekwoorden in de URL te vermelden en om URL’s niet onnodig complex te maken. Zo zal Seo-checklist.nl/2h39d8dn minder goed ranken dan Seo-checklist.nl/blog/handige-seo-tips. De laatste (fictieve) link is namelijk een stuk duidelijker en geeft direct aan wat er op de pagina te vinden is. Zorg dat je URL structuur duidelijk en logisch is.

16. Zorg voor structured data

Structured data (schematische opmaak) maakt Google duidelijk wat voor content iets is. Dit regel je door een stukje HTML-code toe te voegen aan je website. Het is duidelijk dat structured data steeds belangrijker wordt. Het lijkt echter nog geen daadwerkelijke factor te zijn die de Google zoekresultaten direct beïnvloedt. Wel ben je met het inzetten van structured data klaar voor de toekomst. Meer weten? Lees het artikel van Happy idiots over structured data.

17. Verbeter redirects

In de basis worden twee soorten redirects (omleidingen) onderscheiden: 301 redirects en 302 redirects. De 301 redirects impliceren dat de pagina die wordt opgeroepen zich permanent op een andere locatie bevindt. Bij de 302 redirect wordt aangenomen dat de pagina zich tijdelijk ergens anders bevindt. Het wordt aangeraden om de hoeveelheid redirects te minimaliseren. Als je redirects gebruikt, gebruik ze dan goed. Gebruik bijvoorbeeld geen 302 redirect, waar een 301 redirect eigenlijk beter op zijn plaats is.

Data

Di. 11, 25 mei en 8 juni 2021

Tijd: 09:30 – 16:30 uur

d'n Office, Uden

Onze klanten

Vodafone Ziggo logo
anwb logo
ADO Den Haag logo
Almere city marketing logo
Expert logo
KPN logo

On-page SEO

Elke pagina dient afzonderlijk zo goed mogelijk te zijn geoptimaliseerd op het gebied van SEO. Onderstaande punten omtrent on-page SEO hebben hier betrekking op.

18. Controleer SEO-titels en meta-omschrijvingen

Met een SEO-titel (title tag) en meta-omschrijving bepaal je hoe je website wordt gepresenteerd op Google. Maak hier gebruik van door goede SEO-titels en meta-omschrijvingen te maken. Zorg ervoor dat deze niet missen, dubbel zijn of zijn afgekapt. Het is belangrijk om zoekwoorden in beide te verwerken. Bij voorkeur staan ze vooraan.

19. Gebruik maximaal eenmaal een H1

Alle pagina’s waarop je meer dan één keer een H1 titel hebt gebruikt, dien je te corrigeren. Het is voor een goede organische ranking belangrijk dat je per pagina maximaal één keer een H1 gebruikt. Uiteraard kun je andere koppen – zoals H2 en H3 – wel meerdere keren gebruiken. Ga niet verder dan H6.

20. Verwijder zinloze content

Levert bepaalde content je praktisch niks op? Aarzel dan niet om deze content te verwijderen. Zo zorg je ervoor dat je site netjes en geordend blijft, zonder dat het volstaat met zinloze content. Verwijder content echter niet zomaar. Het is verstandig om een goede content audit uit te voeren en te analyseren welke content al dan niet waardevol is.

21. Zorg voor alt-teksten bij afbeeldingen

Alternatieve teksten bij afbeeldingen kunnen veel verschil maken op het gebied van SEO. Een alt-tekst dient ertoe een afbeelding te beschrijven. Dit is bijvoorbeeld erg prettig voor gebruikers met een visuele beperking. Zo wordt de alt-text ook voorgelezen door een screenreader. In het kader van toegankelijkheid is een alt-text dus aan te raden. Daarnaast houdt Google rekening met toegankelijkheid. Een gedegen en logische alternatieve tekst bij een afbeelding, zal je dus helpen met het ranken in Google (en andere zoekmachines). Gebruik een alt-text niet om keywords in op te proppen, maar leg bondig op beschrijvende wijze uit wat er in een afbeelding gebeurt. Stel toegankelijkheid op 1!

22. Controleer interne links

Interne links zijn links op je eigen website, die verwijzen naar een andere pagina binnen je website. Het belang van interne links zit hem met name in de gebruiksvriendelijkheid en structuur van je website. Internal linking houdt je website als een geheel bijeen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een kennisbank om te nemen op je website en hier via internal linking naar te linken. Google houdt bij het ranken rekening met dergelijke interne links en het gebruik ervan is dus zeker aan te raden.

23. Voorkom keyword cannibalization

Wanneer je zo hoog mogelijk probeert te ranken in de zoekmachines, wil je natuurlijk zo min mogelijk concurrentie tegenkomen. Het is daarom belangrijk om unieke content te produceren. Keyword cannibalization treedt op wanneer je in meerdere artikel dezelfde zoekwoorden centraal stelt of wanneer je (erg) soortgelijke content schrijft. Het effect is vervolgens dat je concurrentie tegen jezelf aan het voeren bent. Dit verslechtert je positie binnen zoekmachines. Google laat bijvoorbeeld maar 1 tot 2 keer hetzelfde domein zien binnen zoekopdrachten.

24. Zorg voor recente up-to-date content

Het is altijd belangrijk om genoeg frisse en nieuwe content te plaatsen op je website. Wanneer je lang niks aan je website doet, en de artikelen verouderen, dan zal je website langzaam maar zeker verstoffen. Dit is zonde, ook voor je positie binnen zoekmachines. Houd je website dus recent en up-to-date!

Contact en Advies

Rob van Berkel

Trainer|Spreker|Adviseur