Wat je moet weten over het maandelijkse bestedingslimiet van Google Ads

Adverteerders zijn al jaren op zoek naar een manier om hun Google Ads uitgaven onder controle te krijgen, naast dagbudgetten en bodlimieten.

Eindelijk is het dan zover!

Google heeft onlangs aangekondigd dat adverteerders vanaf 1 juni maandelijkse bestedingslimieten kunnen instellen afgestemd op het accountsniveau. Dit is baanbrekend voor adverteerders die meerdere campagnes beheren en hierbij een maandelijks budget proberen aan te houden.

Maar hoe werkt deze nieuwe functie nou eigenlijk? En zitten er ook nadelen aan die belangrijk zijn om te weten? In dit blog gaan we dieper in op de volgende onderwerpen:

  • Hoe werkt het maandelijkse bestedingslimiet van Google Ads
  • Hoe het zich verhoudt tot dagbudgetten
  • Hoe je een maandbudget instelt voor je account
  • Wat je moet weten om het meeste uit deze nieuwe functie te kunnen halen.

Op basis van deze onderwerpen kun jij bepalen of deze nieuwe functie er een is die je moet gaan toepassen!

Wat zijn de maandelijkse budgetlimieten van Google Ads?

De maandelijkse budgetlimieten in Google Ads werken op dezelfde manier als de levenslange budgetten op Facebook. Deze budgetten stellen je in staat om op accountniveau een maandelijks bestedingslimiet boven op je dagbudget te leggen. Dit is dus de eerste keer in de geschiedenis van Google Ads dat we onze uitgaven echt op accountniveau kunnen gaan beheren!

Zoals hierboven al is benoemd, is dit baanbrekend voor adverteerders die meerdere campagnes beheren en tegelijkertijd een maandelijks budget proberen aan te houden.

Volgens Google is een maandelijks bestedingslimiet “het maximumbedrag dat in een maand kan besteden aan een campagne”. Dit werkt als volgt; Het zorgt ervoor dat jouw dagbudget stopt als het een bepaalde drempel bereikt. 

Omdat dit budget op accountniveau wordt ingesteld, moet je bij het instellen van jouw limiet rekening houden met alle lopende campagnes als die uitgevoerd worden.  Het maandelijkse bestedingslimiet is een geweldige tool voor het besparen van geld. Toch wil je hier niet van profiteren tot op het punt waarop je jouw prestaties beperkt door die maandelijkse limiet in te stellen.

Is het maandelijkss bestedingslimiet geschikt voor jou?

Als je een maandelijks bestedingslimiet wilt implementeren, moet je nog steeds jouw dagbudgetten ingesteld hebben. Maar als je nog niet zeker weet of een maandelijkse bestedingslimiet de juiste keuze is, kun je gaan vergelijken hoe jouw campagnes zouden werken met of zonder deze functie.

Dagbudgetten zonder maandelijkse accountbestedingslimiet

In wezen werkt dit hetzelfde als de campagnes die we al kennen en (in sommige gevallen) liefhebben. Dit zijn de campagnes waar we al bekend mee zijn, omdat ze altijd een dagbudget nodig hadden zonder de nieuwe maandelijkse bestedingslimiet.

De voordelen

  • Minder beperkt: deze campagnes zijn minder beperkt dan campagnes met een maandelijkse bestedingslimiet. Google houdt alleen rekening met het dagbudget, zodat je voldoende bewegingsruimte hebt om je bereik te blijven vergroten.
  • Je kunt jouw dagbudget op elk moment aanpassen (hoewel dit ook geldt voor maandelijkse bestedingslimieten)
  • In tegenstelling tot de maandelijkse limieten worden dagbudgetten ingesteld op campagneniveau. Je kunt dus de uitgaven per campagne beheren als de ene prioriteit heeft boven de andere.

De nadelen

  • Aangezien dagbudgetten de flexibiliteit hebben om te overschrijden wat er is ingesteld, kan het moeilijker zijn om jouw uitgaven onder controle te houden, aangezien Google de controle over jouw kosten overneemt.
  • Hoewel sommige er de voorkeur aan geven om budgetten per campagne te beheren, kan het moeilijk zijn om de vele verschillende budgetten voor elk account bij te houden als je een groter account hebt.
  • Te laag ingestelde dagbudgetten kunnen net zo beperkend zijn als een lage maandelijkse bestedingslimiet, aangezien beide ervoor kunnen zorgen dat jouw campagne minder wordt weergegeven, waardoor het vertoningspercentage als gevolg van het budget verloren gaat.

Dagbudgetten met een maandelijkse accountbestedingslimiet

Neem nu jouw reguliere campagnes met alleen de dagbudgetten en ga daarbovenop een maandelijks bestedingslimiet op accountniveau instellen. Dit werkt door het algoritme van Google jouw dagbudget te laten gebruiken voor uitgaven en biedingen op campagneniveau, terwijl tegelijkertijd de totale accountuitgaven worden bijgehouden om jouw maandelijkse budgetlimiet te behouden.

De voordelen

Je kunt van de volgende dingen profiteren met behulp van het maandelijkse budgetlimiet: 

  • Nu kun je eindelijk zelf beheren hoeveel je in totaal aan Google Ads uitgeeft!
  • Of je nu één of meerdere camapgnes hebt, je hoeft nooit vast te stellen waar de uitgaven wegvloeien om het te stoppen.
  • In zekere zin fungeren maandelijkse bestedingslimieten als een extra veiligheidsmaatregel om ervoor te zorgen dat je de kosten op een comfortabele plek houdt.
  • Als je ooit op je hoede was voor het gebruik van de geautomatiseerde tools van Google, zoals Slim bieden of Slimme campagnes, maakt de nieuwe maandelijkse bestedingslimiet op accountniveau deze functies toegankelijker, omdat je weet dat je nog steeds de overhand hebt als het gaat om de totale uitgaven.

Een maandelijks bestedingslimiet instellen in Google Ads 

Aangezien dit op accountniveau is ingesteld, zal je merken dat het instellen van jouw maandelijkse bestedingslimiet voor jouw account zich op een andere plaats bevindt dan waar je jouw dagbudgetten zou instellen. Dit is waar te gaan en wat te doen:

  1. Klik in Google Ads op de rechterbovenhoek van de werkbalk op ‘facturering’.
  2. Klik in het linker menu op ‘instellingen’
  3. Eenmaal daar kun je op de optie ‘selecteren’ klikken om een maandelijks bestedingslimiet aan te maken

Ga jij het maandelijkse bestedingslimiet van Google Ads gebruiken?

Aangezien deze functie een nieuw hulpmiddel is om mensen te helpen hun totale advertentiekosten onder controle te houden, is het een duidelijk groen licht voor mensen met een beperkt budget. Als je echter preuts bent om dit uit te proberen, houd er dan rekening mee dat je het altijd kunt aanpassen of weer kunt uitschakelen. Voor elk account is dit dus het proberen waard, ongeacht je zakelijke behoeften. Maar houd je prestaties in de gaten om te zien of het goed werkt voor jouw account. Zo ja, veel plezier met besteden! En zo niet, ga dan gewoon zo door!

Contact en Advies

Rob van Berkel

Trainer|Spreker|Adviseur